Land Rover 88 series 2A 1965

Na de Unimog gereden te hebben een Land Rover gekocht, een duidelijke opknapper. Eerst maar eens APK klaar en dan (terrein) rijden:

Tja, er waren toch nog wel enkele defecten: een "beetje" olie verbruik, uit de 3e versnelling springen enz

Na een grondige opknapbeurt, noem het maar restauratie. Een mechanische lier gescoord op Billing en een series 1 tussenbak gemonteerd. Daarna weer veel terreinrijden, alhoewel de auto daar nu te mooi voor was....

Hoewel de auto het prima deed vond ik wel dat ik te weinig bodemvrijheid had met mijn 700x16 bandjes. Ik wilde 900x16's eronder zoals op de 109 1ton. Deze zeldzame Land Rover's hebben een andere tussenbak en assen die ik niet had. Land Rover is zelf Salisbury achterassen gaan gebruiken als upgrade bij de 109. Om toekomstige problemen met steekassen en differentieels voor te zijn ging ik zoeken naar een Salisbury voor en achteras. Uiteindelijk heb ik deze assen gevonden onder een Volvo L3314 die standaard zijn uitgerust met 900x16 banden en een 60% sper achter. Daarnaast zijn meteen de bladveren bovenop de as gemaakt voor meer bodemvrijheid.

Dit werkte werkelijk geweldig! Het schoon maken van de trommelremmen werd ik wel een beetje beu.. Ombouwen naar schijfremmen rondom:

Na veel terreinrijden vond ik het weer tijd voor verbetering. De veerweg was niet zo groot en vooral aan de voorkant werden de veren overbelast, resultaat een gebroken veer. Ook vond ik de auto wat te hoog. De oplossing was de montage van langere vlakkere paraboolveren voor en achter en aanpassing van de veerbevestigingspunten.

Na verloop van tijd begon het weer te kriebelen. Ik heb het 60% sper in de achteras vervangen door een eigen gebouwd differentieelslot. Dit vergrootte de prestaties in het terrein! Het bouwen hiervan was een grote uitdaging en heeft veel tijd gekost... Hoewel het differentieel en het slot steeds goed heel bleven kregen de standaard Salisbury steekassen het zwaarder. De bediening van het slot in het differentieel bleef een beetje problematisch, voor een degelijke constructie was maar weinig ruimte beschikbaar.

Daarnaast is het fijn om zelf lucht te hebben voor het oppompen van de banden na het terreinrijden. Ik heb hiervoor een airco compressor van een Range Rover gebruikt.

Gebroken steekas na veel differentieelslot gebruik:

Ombouw airco compressor:

Onder de motorkap:

Om diverse redenen maar vooral omdat ik de assen toch al een jaar of 10 in de hoek had liggen heb ik besloten Mercedes G assen te monteren. Dit bleek weer een hele ombouw waarbij diverse problemen moesten worden opgelost. Achterliggende doel was steeds dat het (zoveel mogelijk) een 60er jaren series Land Rover moest blijven. Dus bladgeveerd en zonder spatbordverbreders.

Asbevestiging vooras, het differentieel zit in de weg..

Schokdempersteun (as ligt op z'n kop)

Aanpassing positie steering relay

Installatie sperbediening

Aanpassing cardanassen. Onder SAE flens Land Rover, boven DIN flens Mercedes.